sayangi selangor

sayangi selangor

Di sini lahirnya sebuah cinta...

Ahad, 18 November 2012

Motif jual syer dipersoal...Khalid diminta jelas isu saham Worldwide Holdings.


Selepas dibelenggu kontroversi cadangan lima aset Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim didesak menjelaskan satu lagi urusan membabitkan jutaan ringgit. Kali ini Menteri Besar Selangor itu diminta memberi penjelasan mengenai cadangan penjualan saham anak syarikat PKNS Worldwide Holdings berhad (Worldwide Holdings) bernilai RM150 juta kepada sebuah syarikat tidak dinamakan yang mempunyai dua pemegang saham bukan Bumiputera.

Letak Jawatan 
Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata, beliau dimaklumkan mengenai perkara itu dan pelik mengapa dua pemegang saham berkenaan yang juga pengarah syarikat itu meletak jawatan sebelum jawatan tersebut diisi pegawai PKNS. "Saya terima maklumat perbincangan sudah dijalankan untuk saham (Worlwide Holdings) bernilai RM150 juta dijual kepada syarikat itu. Berdasarkan pecarian di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada 14 November lalu, maklumat yang saya terima sejajar dengan (maklumat) Borang 49".

Motif Transaksi 
 "Kita tak faham motif transaksi ini, mereka gantikan pengarah syarikat itu dengan pegawai tertinggi PKNS, tapi saham syarikat berkenaan masih dipegang bekas pengarah bukan bumiputera itu...ini menimbulkan persoalan," katanya kepada pemberita pada Majlis Berkhatan Beramai-ramai di Dewan Dato' Hormat di sini semalam.

Noh berkata, Khalid yang juga Pengerusi PKNS perlu bertanggungjawab dan menjelaskan isu berkenaan kerana hanya beliau sahaja yang tahu perkara sebenar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan