sayangi selangor

sayangi selangor

Di sini lahirnya sebuah cinta...

Khamis, 22 November 2012

Kerajaan Negeri Jangan Cuba Halang Bantuan...Sasar Pendapatan Pesawah RM3000 Menjelang 2020.


Kuala Selangor: Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menggesa kerajaan negeri tidak lagi menghalang sebarang projek pengairan atau bantuan aktiviti pertanian di negeri ini kerana perkara itu melibatkan kepentingan petani dan pesawah.

Menterinya, Datuk Seri Noh Omar berkata, kerajaan negeri sebelum ini banyak menghalang bantuan yang disalurkan kepada golongan petani di Selangor.

Beliau berkata, ini termasuk projek pembinaan kolam takungan air untuk pesawah di Sungai Haji Dorani dan projek mendalamkan terusan utama serta membersihkan Sungai Tengi di Kuala Selangor bagi menangani masalah kekurangan air pada masa depan

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani juga menyasarkan peningkatan purata pendapatan pesawah sehingga RM3,000 sebulan menjelang 2020.

Jumlah itu boleh dicapai menerusi pendekatan diambil pengurusan Kawasan Pembangunan Bersepadu (IADA) Barat Laut Selangor.

Datuk Seri Noh Omar, berkata setakat ini IADA Barat Laut Selangor berjaya mencapai unjuran yang disasarkan apabila petani di Sabak Bernam dan Kuala Selangor sudah ada yang memperoleh pendapatan bulanan lebih RM2,000.

Beliau berkata kebanyakan purata pendapatan pesawah berjaya ditingkatkan sebanyak RM25,000 setahun dan mereka digalakkan untuk menjalankan aktiviti pertanian sampingan bagi menambah pendapatan sedia ada.

Kita akan pastikan pendapatan pesawah sekurang-kurang RM3,000 sebulan menjelang 2020. Sebelum ini 67 peratus petani hanya berpendapatan (bulanan) RM238 iaitu di bawah paras kemiskinan, namun selepas IADA ditubuhkan pada 1976, pendapatan mereka terus meningkat.

Saya bangga pendapatan pesawah secara purata kini mencecah RM2,000 sebulan dan tidak mustahil akan mencapai sasaran RM3,000 sebulan dengan bantuan insentif serta subsidi yang disalurkan Kerajaan Persekutuan secara berterusan, katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan