sayangi selangor

sayangi selangor

Di sini lahirnya sebuah cinta...

Selasa, 4 Disember 2012

MAHA 2012 berjaya lepas sasaran jualan

Raja Nazrin bersama isterinya Raja Puan Besar Perak Tuanku Zara Salim melawat gerai labu sayong di Pavillion Rumah Perak pada pameran MAHA 2012, di MAEP Serdang.


Serdang: Pameran Antarabangsa, Pertanian, Hortikultur dan Agropelancongan Malaysia (MAHA) 2012, berjaya melepasi sasaran transaksi jualan lebih RM24.1 juta dan menarik kira-kira 3.1 juta pelawat. 

Jumlah itu direkodkan sepanjang 10 hari penganjurannya yang berakhir semalam di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS).

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar, berkata penganjuran ekspo pertanian terbesar itu turut mencatatkan pemadanan penjualan bernilai RM157.9 juta berbanding RM152.2 juta pada MAHA 2010, pertanyaan perniagaan (RM209,200 berbanding RM184,331) dan tambahan pameran antarabangsa (25 negara berbanding 22 negara)

“Kami meletakkan sasaran tiga juta pengunjung pada tahun ini, tetapi sehingga jam 1 tengah hari (semalam) angka meningkat kepada 3.1 juta,” katanya pada sidang media penutup pameran itu, semalam.

Pada majlis yang sama, Noh turut melancarkan Alumni MyAgro Challenge bertujuan mempromosikan produk pertanian dan agropelancongan menarik untuk diketengahkan kepada pelancong.

Penganjuran MAHA 2012 turut melakar sejarah dalam Malaysia Book of Records menerusi penganugerahan pengunjung terbanyak dalam pameran pertanian, hortikultur dan agropelancongan.
Sementara itu, pengunjung dari Nibong Tebal, Anas Izzudin Mohd Taufek, diisytiharkan pengunjung ketiga juta pameran itu semalam sekali gus menerima hadiah motosikal, iPad, 40 kampit beras serta hamper makanan.

Dalam perkembangan lain, Noh juga berkata kementerian bercadang menaikkan kadar pinjaman mikro kredit daripada RM50,000 kepada RM100,000.

“Saya tidak pasti sama ada pengumuman dibuat di Perhimpunan Agung UMNO kelmarin hanya untuk Tabung Amanah Ikhtiar atau untuk keseluruhan pinjaman mikro kredit,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan