sayangi selangor

sayangi selangor

Di sini lahirnya sebuah cinta...

Selasa, 11 Disember 2012

Kerajaan Belanja RM5.574b Laksana Projek di Selangor.


Kerajaan Pusat membelanjakan RM5.574 bilion melaksanakan 439 projek pembangunan di seluruh Selangor sepanjang 2011 dan tahun ini, sekali gus membuktikan negeri di bawah pembangkang tidak dianaktirikan.

Pengerusi Pembangunan Persekutuan Negeri Selangor, Datuk Seri Noh Omar, berkata banyak projek pembangunan di Selangor dibiayai peruntukan Kerajaan Pusat, termasuk pembinaan jalan kampung, prasarana dan membina masjid serta surau.

“Jumlah peruntukan dari Pusat jauh mengatasi bajet kerajaan Selangor yang hanya kira-kira RM1.63 bilion,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat terakhir Pembangunan Persekutuan Negeri Selangor bagi 2012 di sini semalam.

Noh yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani serta Timbalan Pengerusi UMNO Selangor berkata, menerusi Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), sebanyak 280 projek baru dilaksanakan Jabatan Pembangunan Persekutuan negeri di Selangor membabitkan kos RM2.8 bilion dan 159 projek sambungan menelan RM2.85 bilion.

“Bagi program Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dalam melaksanakan program bandar selamat pula, kerajaan Persekutuan memperuntukkan RM18.05 juta membabitkan 107 projek. Di bawah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) pula, sebanyak RM32.8 juta disalur untuk elaun imam, guru KAFA, guru takmir dan sebagainya.

Bina 11 masjid

“Menerusi Peruntukan Khas 2012 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sebanyak RM64 juta diagihkan untuk pelbagai sektor termasuk membina 11 masjid dan 47 surau. Sejumlah 5,083 orang menerima bantuan sehingga RM10,000 bagi program e-Kasih dan RM5.04 juta untuk bantuan rumah,” katanya.  Katanya, RM2.8 juta diperuntukkan bagi program bawah Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar serta RM6.3 juta menerusi Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani bagi membiayai projek pembangunan untuk manfaat 600 keluarga selain peruntukan khusus sebagai insentif petani dan pesawah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan